TORSTEN ANDERSSON
“Det är i det tysta talet som motivationen för konst byggs upp. Där pågår identitetskampen. Också språkkampen utspelar sig i det tysta talet. Det synliggjorda språket är bara en skugga av det inre språket”
IN ENGLISH
TORSTEN ANDERSSON
Carl Larssons bakdörr med blodfärgad skugga II (2006)
olja på duk 150 x 130 cm
För ytterligare information samt prisuppgift, kontakta galleriet
I Carl Larssons målning Ulf i aftonsol från 1889 ser vi en liten figur skymta fram bakom en knappt öppen grind i ett staket. Den lilla gestalten är Ulf, Karin och Carl Larssons tvåårige son. Hela målningen glöder av varma röda toner och kvällssolen tycks nästan ha satt eld på den faluröda ladan längst bort i bild. Skuggorna är långa och den varma sensommarkvällen skvallrar om att de ljusa kvällarna går mot sitt slut och att den kyla som i skuggorna plötsligt infinner sig när solen sänkt sig bakom gårdshus och träd snart kommer. Den lille Ulf befinner sig precis i skärningspunkten mellan det kvarvarande solljuset och gårdens kyla. Målningen är inget porträtt av sonen Ulf, snarare är hela verket en känsloyttring. Carl-Johan Malmberg har i en intressant text föreslagit att målningen möjligen är ett självporträtt, att det är konstnären själv som balanserar mellan livets solsidor och mörkrets melankoli och vemod.
Torsten Anderssons målning Carl Larssons bakdörr med blodfärgad skugga II visades för första gången 2006 när den ingick i en separatutställning på Galleri Brändström & Stene i Stockholm. Året därpå erhöll den då 81-årige och minst sagt egensinnige målaren Carnegie Art Awards stora pris. I galleri-utställningen kunde betraktaren förstå att samtliga målningar var sprungna ur en metodisk, säkert slitsam (av 100 teckningar vet vi att konstnären slängde minst 90) process där det typiskt Anderssonska förhållningssättet hade fått råda. Med inspiration från Carl Larssons målning hade Torsten Andersson reducerat, skapat nytt, format om, framhävt, hittat ny väg och till slut skapat något så paradoxalt som rumsligheter med sina nästan abstrakta målningar. Den starka blodröda färgen får målningen att vibrera av liv och den blåsvarta skuggan erbjuder inte bara en paus för ögat, utan snarare en möjlighet för betraktaren att ta del av den svarta rymdens oändlighet. Carl Larssons bakdörr med blodfärgad skugga II är en majestätisk målning, tyst och säregen och samtidigt full av betydelsebärande former. Är det liksom i Carl Larssons förmodade självporträtt Torsten Anderssons karaktär vi möter; Den självständige målare som helt ointresserad av tidens strömningar valde att staka ut sin egen väg, missförstådd till en början men oerhört uppskattad och älskad efter hand? Kanske är det så.
Torsten andersson, Carl LARssons Bakdörr med blodfärgad skugga II, 2006
Torsten Andersson var däremot inte intresserad av att framhålla sig själv. Han sa i samband med att han mottog Carnegie Art Award: ”Man är utelämnad åt omvärlden, man kan inte arbeta utan mottagare. Mottagarna är lika viktiga som konsten. De två är viktigare än konstnären själv”.
Torsten Andersson (1926-2009) var en av de senare 1900-talets viktigaste svenska målare. Han studerade vid Otte Skölds målarskola, Konstakademien i Köpenhamn och senare vid Konstakademien i Stockholm, där han sedermera som 34-åring utsågs till rekordung professor. Torsten Andersson framhöll ofta den utställning han gjorde 1966 på Galleri Burén som den helt avgörande för hans konstnärliga gärning och att allt han gjorde därefter var en enhetlighet där den ena pusselbiten lades till den andra. Torsten Anderssons konstnärskap har varit föremål för många separatutställningar och han finns bland annat representerad på Moderna Museet, Nationalmuseum, Malmö Konstmuseum, Helsingborgs Museum samt i en rad viktiga privatsamlingar.
Just nu visar vi ett urval verk av svenska och utländska konstnärer och vi håller öppet enligt ök. Kontakta oss för mer information. Välkomna!